SEO | Alternativ Behandling
Bedste Råd

cookie-privatlivspolitikCookie-privatlivspolitik
bedsteraad.dk

Forum - brugernes egne bedste råd, tips og tricks

Stop Spam Harvesters, Join Project Honey Pot Stop Spambots - bedsteraad.dk


Forum  >  SEO  >  SEO tips September måned - Nye søgemaskineoptimerings tiltag i 2011 – QR koder og mobil hjemmeside.

I SEO tips for juli måned skrev jeg lidt om hvilke nye tiltag du skal påbegynde i 2011. Du skulle blandt andet kigge på:

Hastighedsoptimering af din hjemmeside
Lave dine URL brugervenlige så de ikke bliver for lange
Du skal kigge på din linkbuilding således du også har nogle externe nofollow links
Er du en lokal virksomhed så er 2011 året hvor du melder dig til Google Places
Du skal brande dit firma eller hjemmeside på de sociale medier så dit sociale omdømme stiger
Du skal også kigge på Google nye tiltag med plus en (+1)

I forlængelse heraf vil det også være en god ide at kigge på hvordan du kan bruge QR koder i din markedsføring af dit firma og webside. Antallet er smartphones, som netop kan scanne QR koder, QR stregkoder eller mobil tags, som de også kaldes har netop rundet 1,7 (i juli måned 2011) millioner solgte mobile smartphone og man regner med de i slutningen af 2011 eller begyndelsen af 2012 vil runde de 2 millioner i Danmark. Med så mange smartphones vil der være gode muligheder for at du kan slå bro mellem dine trykte reklamer og det digitale medie og få væsentlig flere besøgende til din hjemmeside.

Endvidere kunne det være en rigtig god ide at få nogle mobile landingssider på din hjemmeside – vil du bruge QR koder i din offline markedsføring er dette nødvendig for at bibeholde den mobile bruger på din hjemmeside der netop har scannet en QR kode for at få brugeren til at købe noget eller tilmelde sig dit nyhedsbrev. Har du Google Analytic kan du se hvor mange potentielle kunder du har af mobile brugere og hvordan de bruger din hjemmeside og hvilke sider der vises til mobile enheder. Det kan give dig et rigtig godt fingerpeg på hvilket indhold dine mobile sider skal have, og om det kan betale sig for dig at lave en mobil version af din hjemmeside.

Mobil hjemmeside.

Der er 2 måder du kan lave en mobil hjemmeside. En der viser det samme indhold som din normale hjemmeside, men som er tilpasset mobiltelefonens mindre skræm, så brugerne ikke skal scrolle eller zoome på mobiltelefonen hele tiden for at se din hjemmeside der ikke er tilpasset mobiltelefoner. Eller du kan lave en separat version, der er fuldstændig tilpasset mobiltelefonens mindre skærm og mobiltelefonens hjemmeside er hastighedsoptimeret ved at der ikke er så meget tung grafik og billeder på mobiltelefon versionen, hvilket også gør overskueligheden bedre på mobiltelefonen.

Hvilken af de to metoder skal jeg så vælge.

Er formålet med din mobile version at give de mobile brugeren en god oplevelse af din hjemmeside når de bliver vist på en mobil telefon, så er metode 1 mange gange tilstrækkelig. Da den mobile version er identisk med den normale version til desktop PC, er der mulighed for duplicate content hvis du ikke får redirectet alle mobile enheder samt Googlebot-Mobile til den mobile version. Dette gøres f. eks i .htaccess.

Vil du derimod at dine mobile brugere på mobiltelefoner skal interagere med din hjemmeside, bestille noget på din hjemmeside eller være med i konkurrencer så er metode 2 at fortrække, da denne er meget mere fleksibel med mange flere muligheder.

Bedst praksis ved design af mobile hjemmesider.

Som for din almindelige hjemmeside der skal vises perfekt på flere internet browsere, ligeledes er det også med din mobile hjemmeside, den skal kunne vises perfekt på flere mobiltelefoner og dermed styresystemer der er på markedet. De mest udbredte styresystemer i dag er Android og iPhone og Windows Phone 7 i nævnte rækkefølge. Kig i din Google analytics for at se de hvilke typer mobile telefoner der bruger din hjemmeside, så har du en god identifikation på hvilke mobile telefoner du skal optimere din hjemmeside til.

Jeg tror den bedste brugeroplevelse fås ved at redirecte mobile brugere til mobil versionen af din hjemmeside og med mulighed for at hoppe til den normale hjemmeside hvis de mobile brugere måtte ønske dette.

Hvad er QR koder ?

QR koder er 2D (todimensionel) stregkoder som kan scannes af en barcode scanner, kaldes også 2D barcodes. I dag kan denne scannings software fås til alle mobiltelefoner. Er det din hjemmesides adresse der ligger gemt i QR koden kan brugeren efter scanningen, hvis mobiltelefonen har adgang til internettet, og det har næsten alle der har en smartphone, bare klikke på linket og tilgå din hjemmeside for flere oplysninger om dine produkter eller serviceydelser eller deltage i en konkurrence som du kører med QR koder, Mulighederne er mange. For flere oplysninger om teknikken bag QR koder, læs på http://bedsteraad.dk/QR-koder.php

QR koder og SEO URL strategi.

For at søgemaskineoptimere din hjemmeside har vi lært at optimere hjemmesidens URL med søgeord for at optimere rankning i søgemaskinerne og for at få en brugervenlig URL der let kan forstås af brugerne. Imidlertid betyder søgeord intet ved selve scanningen af QR barkoder, det bliver først aktuelt når linket ligger i menuen på den mobile telefon.

I QR koder er kompleksiteten og læsbarheden af QR koden sammensat af længden af URL (antal karakterer) og den valgte fejlkorrektion, som kan være 7 %, 15 %, 25 % eller maximalt 30 %.
Flere tegn i URL og større fejlkorrektion giver en QR kode med flere sorte felter da der skal flere data til for at kunne læse QR koden. Dermed bliver det sværere at læse QR koden især når den formindskes f. eks til visning i en tryksag. Jo mere hvidt der er i QR koden desto lettere er det at scalere QR koden.

Det vil sige det drejer som om at få URL så kort som muligt, men samtidig vil du jo også gerne have at brugeren kan se dit brand og hvad linket indeholder (kan se søgeord) når brugeren har scannet QR koden og denne ligger i menuen på mobil telefon.
Så selv om søgeordene ikke er aktuelle ved scanning af QR koder, så bliver længden af URL og brug af søgeord et kompromis mellem kompleksiteten af QR koden og brugervenlighed samt at brugeren kan genkende dit brand og se hvad linket på mobiltelefonen føre videre til.
Metoder til at afkorte din URL og viderestille til dit mobile hjemmeside vil bliver behandlet i en senere artikel.

Bedst praksis ved brug af QR koder

Sørg for at hjælpe dine brugere med at scanne QR koder ved at fortælle dem hvordan de scanner QR koden og hvad de får ud af det. Fortæl dem der ikke har en 2D barcode scanner på deres smartphone hvordan de får installeret en 2D barcode scanner på telefonen (se længere nede i teksten en liste over de mest udbredte 2D barcode scannere software). Selv om der er mange smartphones kan du ikke regne med alle ved hvad de skal gøre for at scanne QR koden. Skal dit trykte materiale drive et salg, så sørg for at du har et alternativ til dem der IKKE kan scanne en QR kode f. eks. ved at de kan sende en SMS i stedet for, det er brugervenlighed og bedst praksis.

Sørg for størrelsen på din QR kode i dit trykte medie er i et størrelses forhold der gør det let at scanne QR koden. Se herunder om hvorfor størrelsen betyder noget.

Check om der også er mobil telefon dækning i det område du vil køre din kampagne, der er stadig nogle få steder i Danmark hvor der er meget dårlig mobilt internet dækning og dermed kan brugeren ikke her og nu tilgå din hjemmeside og udføre den ønskede handling.

Vær omhyggelig ved valg af medier, så brugerne har mulighed for at scanne QR stregkoden. Det hjælper nok ikke meget at sætte din QR kode på en racerbil på Jyllandsringen hvis det ikke lige er din målgruppe eller en bus i myldretiden, men derimod kan det jo være en udmærket ide at sætte nogle stykker på din firmabil.

Test din QR kode mod de mest gængse 2D barcode scannings software og sikre dig at din QR kode kan scannes af så mange QR kode scannere som muligt. Software til QR scannere du kan overveje dine QR koder skal kunne læses af: Nokia Reader, i-nigma Reader, Lynkee Reader, UpCode, SnapMaze, BeeTagg og ScanLife.

Betyder størrelsen noget ?

For at det er let at scanne en QR kode kan man bruge tommelfinger reglen 1:10. Har QR koden på et trykt media som f. eks. en brochure en størrelsen på 3,75x3,75 cm burde denne scannes uden problemer fra en afstand på 35-40 cm. Er det på en stor reklamesøjle hvor QR koden er 10x10 cm burde en scanning fra 1 meters afstand ikke give problemer. Så scaler QR koden til den scannings afstand der er aktuelt.

Hvor kan jeg bruge QR koder ?

På http://bedsteraad.dk/QR-koder.php har jeg listet 15 ideer til hvor du kan bruge QR koder, men du kunne jo også overveje at sætte en QR kode med din e-mail adresse på din hjemmesides kontaktside. Den kan pt. ikke hackes af de spambots der prøver at ”høste” din e-mail adresse.

Rejser du meget, så sæt en QR kode med dit navn og telefonnummer på dine kufferter, så er der måske en chance for du får dem igen.

Ellers er der mange muligheder hvor du gerne vil give brugerne lidt extra information f. eks prisskilte i din butik eller webshop, på din faktura, en brugervejledning til et produkt.

En QR 2D barcode på din rabatkupon kunne måske også drive et mersalg, og så er der jo alle mulighederne på de sociale medier.

Skriv nyt svar
Forfatter*
Svar*
Skriv koden som du ser på billedet*
Ny kode

Share Bedste Råd på sociale medier:

 


Andre artikler: Vild med dans 2015     VM i 10 danse gik til Danmark i 2013     Astrologi og horoskoper



Forum